Over Manuela

Na mijn afstuderen in Franse Taal- en Letterkunde (1986) en Filosofie (1992) – met kunstfilosofie als hoofdvak – aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, verhuisde ik naar Brussel om ervaring op te doen in een Franstalige galerie. Ik had het geluk dat ik direct als assistent aan de slag kon bij Galerie Rodolphe Janssen (1992) en de galerie wereld beviel me zo goed dat ik er nu nog steeds in zit.

Na mijn kennismaking met het – toen nog zeer controversiële – werk van Maurizio Cattelan, verhuisde ik naar Milaan. Daar werkte ik achtereenvolgens bij Massimo De Carlo (1994) en Galerie Karsten Greve (1997).

In 2004 startte ik mijn eigen galerie, KLERKX, gespecialiseerd in opkomend talent uit binnen- en buitenland, waaronder Jennifer Tee, Peggy Franck, Marijn van Kreij, Navid Nuur, Ariel Schlesinger, Josef Schulz en Otto Zitko.

Daarnaast werkte ik samen met gastcuratoren, zoals Hans Theys voor de tentoonstelling Tumbleweed Spin Off in 2007, met werk van onder anderen Vaast Colson, Lieven Segers, Danny de Vos, Guy Rombouts en Bernd Lohaus.

Met KLERKX nam ik deel aan internationale kunstbeurzen zoals Liste (Basel), NADA (Miami), Artissima (Turijn), FIAC (Parijs), Art Brussels en Art Rotterdam.

In 2012 keerde ik terug naar Amsterdam, waar ik als freelancer aan de slag ging op het gebied van PR in de kunstwereld, tentoonstellingsorganisatie, copywriting en sales. In deze hoedanigheid werkte ik samen met galeries (bijvoorbeeld AG Galerie uit Teheran op This Art Fair en Galerie Coppejans uit Antwerpen op PAN), kunstbeurzen (zoals Art Rotterdam en Unseen) en diverse organisaties en platforms (waaronder Young Collectors Circle, Art Noord in Heerenveen en GalleryViewer)

In 2015 startte ik mijn praktijk als kunstcoach, waarmee ik sindsdien met veel plezier kunstenaars adviseer op artistiek/inhoudelijk, strategisch/communicatief en zakelijk/financieel gebied.

Momenteel werk ik als verantwoordelijke voor galerie-relaties bij het online kunstplatform GalleryViewer en ben ik verantwoordelijk voor VIP-relaties en partnerships bij de hedendaagse kunstbeurs Art Rotterdam en de Amsterdamse fotobeurs Unseen.

Sinds 2022 organiseer ik jaarlijks de kleinschalige kunstbeurs [re]Discoveries, een offline platform dat zichtbaarheid biedt aan kunstenaars die ik coach of heb gecoacht. Voor meer informatie over [re]Discoveries, klik hier.Sinds 2022 organiseer ik jaarlijks de kleine kunstbeurs [re]Discoveries, een offline platform dat zichtbaarheid biedt aan kunstenaars die ik coach of gecoached heb. Voor meer informatie over [re]Discoveries klik hier.

Afbeelding en atelier: Karen Birnholz

Naar aanleiding van mijn praktijk als kunstcoach ontdekte ik hoeveel deuren gesloten blijven voor kunstenaars die werk van hoge kwaliteit maken maar niet de gebaande paden hebben bewandeld. Hun kunst is niet alleen het resultaat van talent, noeste arbeid en doorzettingsvermogen maar gaat ook over wat het betekent om jezelf (her)uit te vinden, over radicale keuzes maken en opnieuw durven beginnen. Daarom valt er in hun kunst zoveel te ontdekken.
— Manuela